My Fellow Followers

Friday, May 17, 2013

Tazkirah Jumaat #5



Sejak dua tiga hari ni, Yun selalu gagal dalam mengawal perasaan. Terutama bila melibatkan hati. Sempena bulan Rejab dan hari Jumaat, penghulu segala hari ni. Yun ingin share sesuatu yang berguna dengan korang semua.


Pesanan Imam Al Ghazali dalam membersihkan hati daripada penyakit riak, bangga, ego, etc.

  • Bila berjumpa dengan orang yang lebih tua, hendaklah mengatakan mereka lebih baik daripada kita kerana mereka lebih lama hidup dan telah banyak amalan yang dilakukan.
  • Bila berjumpa dengan orang yang lebih muda atau kanak-kanak, hendaklah mengatakan mereka lebih baik daripada kita kerana dosa mereka sangat sedikit berbanding dengan dosa kita yang telah lama hidup dari mereka.
  • Bila berjumpa dengan orang yang melakukan maksiat, hendaklah berkata bahawa mereka itu jahit tentang dosa dan pahala sedangkan kita melakukan maksiat sedangkan kita mengetahuinya.
  • Bila berjumpa dengan ulama' atau orang alim, hendaklah mengatakan mereka lebih baik daripada kita kerana mempunyai banyak ilmu berbanding kita yang kekurangan ilmu.

Terima kasih kepada albesuty


No comments:

Post a Comment

Yun sangat-sangat menghargai komen-komen dari anda kerana dari komen anda Yun ada semangat untuk menulis. Terima kasih ^_^