My Fellow Followers

Tuesday, February 8, 2011

080211-Aku dan Kisah Pemotong Rumput

Sedang aku duduk duduk tak tahu nak watpe nie (sementara tunggu mood study datang), terdetik hati aku nak berkongsi something dengan korang semua. Masa aku tengah jemur kain tadi ada lah tiga orang hamba Allah yang tengah potong rumput. Memang bahaya if you guy near them sebab kalau silap langkah, memang batu or anything buleh 'terbang' arah korang. Aku pun kena batu kecil tadi,mujur lah takde apa apa or else.  Adakah aku akan salahkan dorang? If ikot logik, memang aku akan marah but then aku fikir balik bukan dorang sengaja pun kan. Okay, aku nak kongsi kisah pemotong rumput yang aku baca kisahnya dalam satu blog nie (not consider as plagiat right?).

Pemotong rumput
Okay,kisah nie sal pakcik yang malu sebab dia kerja hanya sebagai pemotong rumput. So interesting cerita nie mase aku baca. Thanks lah kat tuan empunya blog sebab share cerita yang sangat menarik. Jom kita sama sama baca kisah pakcik nie tadi.

Tuan rumah :: Pakcik, tolong potongkan rumput kat kawasan halaman saya, ye. Jangan pangkas pokok bunga saya sudah. Terima kasih pakcik.
Tuan rumah tadi menitipkan pesan. 3 jam lagi tuan rumah nak keluar dan malam tu dia ada guest yang nak berkunjung kat rumah dia. So, dia berharap sangat rumah dia ditata rapi. After 3 hours,

Tuan rumah :: Pakcik, kenapa tak potong rumput rumput nie lagi???
Pemotong rumput :: Pakcik malu lah nak...
Tuan rumah :: Malu kenapa? Bukan ke kerja pakcik dari awal memang potong rumput?
Pemotong rumput :: Ala...pakcik malu lah. Pakcik malu nak potong rumput. Nanti apa pulak orang kata.

***********************************
Okay, after you guys baca cite kat atas tadi, apa persepsi pertama korang? Geram kan? Hehehe..macam tue la masa aku memula baca cite nie. Aku tertanya sendiri  kenapa nak malu sedangkan tue memang kerja dia? Dia malu sebab orang nak mengata dia sedangkan dia tahu ke lau bukan dia yang potong rumput yang tingginya macam KLCC tue, ada ker orang nak potong? 

Moral kat sini yang aku faham lah kan, korang aku tak tahu lah camne. First; dari sudut pakcik pemotong rumput tue la kan. Disebabkan kerja dia memang potong rumput, nak ke tak nak ker dia kena juga potong rumput. Sebab tue adalah tanggungjawab dia. Tak perlu ada istilah MALU dalam diri sebab tue adalah KEWAJIPANNYA. Secondly; dari sudut orang yang kononya nak mengata kat pakcik tue sebab potong rumput. Kebiasaannya lah kan, bila korang tengah berjalan kaki (especially time nak pergi or balik dari kelas), tiba tiba ada sekumpulan orang yang tengah potong rumput, agak agak korang lah apa yang kita selalu akan cakap?(tak termasuk yang lari sebab takut batu masuk mata).

"Ieee, apalah gi potong rumput kat sini? Bising je. Pergi lah tempat lain,sibuk sibuk jew nak potong rumput kat sini."

Hehehe...ha,ni kebiasaan ayat yang aku dengar tiap kali selisih dengan golongan camni yang menganggap pemotong rumput nie menganggu ketenteraman dorang. Kalau aku lah, aku akan cakap si pengkritik nie wire sudah hilang satu dari kepala dia. Orang potong rumput pun nak dimarahnya. Dorang cuma laksanakan tugas dorang. So, fikir RASIONAL before making any assumption about others okay? Selamat beramal.^^

No comments:

Post a Comment

Yun sangat-sangat menghargai komen-komen dari anda kerana dari komen anda Yun ada semangat untuk menulis. Terima kasih ^_^