My Fellow Followers

Monday, February 21, 2011

Pergolakan di Timur Tengah----> apa sumbangan kite???

Di pagi yg hening mcmnie ntah knp mata aku xnk pejam lak an. Rumate aku dh lme dibuai mmpi sdgkn aku? Msih lg menari2 di atas keyboard mnulis ssuatu utk tatapan para blogger (2 pn lau de yg nk bce an blog cik Kimi ). So, dsbkn xley tdo, aku pn gi la mengodek2 segala yg ader dlm tenet nie nie. Mnx tlong kt pkcik google lak tue.hehhehe..

Aku de trbce dlm 1 lmn web nie psl pergolakan yg berlaku kt 8 buah negara Arab.As one of the international student, aku kena lah amek tahu sal pe yg berlaku kt lua sne tue. Tahu kn cite sal Hosni Mubarak tue? P aku bkn nk cite sal die yg dh pn disingkirkan dari tampuk pemerintahan p nk ckp sal Muammar Gaddafi (eh,cm nme coursemate aku ler.;p), pemimpin Libya. Mnurut dlm berita yg aku bca nie, sekurag2nyer 84 terbunuh sjk bantahan bemula. Bantahan apa? Penunjuk perasaan yg mendesak Gaddafi spy meletakkan jwtn dari tampuk pemerintahan slme 4 dekad tue. Giler tol, xpasal2 nywa rkyt jd taruhan. ish3..

Kat Yaman lak, 4 terbunuh and 48 yg lain cedera. Sebab per? Rusuhan jgk puncanyer yg tercetus slps apa yg berlaku kt Mesir ngn Tunisia, iaitu mendesak Presiden Ali Abdullah Salleh spy berundur dari pemerintahannya slma 32 tahun tue. Kuwait, 30 cedera gara2 nk menuntut kewarganegaraan dlm bntahan di Jahra.

Malaysia? Mse peristiwa 13 Mei dlu. Sekarang? Isu rusuhan student lantaran sekarang musim pilihanraya kat universiti. Teringat pulak kata2 lecturer International Economic aku aritu. Die tnye knp PM mnx sume student yg belaja kt Mesir balik ke Malaysia. Then, die bgthu sb PM xnk students sane terpengaruh and ikut dlm rusuhan tue. Datz y mrk sume dpggil balik. Whether its true or not, wallahualam.

No comments:

Post a Comment

Yun sangat-sangat menghargai komen-komen dari anda kerana dari komen anda Yun ada semangat untuk menulis. Terima kasih ^_^